Mereka dah jadi sahabatku,anda bila lagi?

SEMUA N3 YANG SAYA TULIS TIDAK ADA BERKAITAN LANGSUNG ATAU TIDAK LANGSUNG DENGAN YANG HIDUP MAUPUN YANG TELAH MENINGGAL.
SEMUA GAMBAR ATAS NAMA MAMACHIA ADALAH HAK MILIK PERSENDIRIAN TIDAK BOLEH DICOPY

Isnin, 3 Oktober 2011

KATAKAN TAK NAK PADA NESCAFE...

Seperti yang kita tahu minuman untuk kecantikan dan kesihatan adalah minuman jus buah-buahan..banyak vitamin yang kita perolehi seperti vitamin A, B, B2, B3 dan C yang mencegah penyakit seperti kanser dan anti oksidan.. lagi pun mudah sangat nak dapat kat pasar2 macam buah mangga, apel, pisang, limau, tembikai, timun dll. 
banyak khasiatnyakan??? 
tidak perlu diragui lagi!!.. 
tahupun kelebihanya!!. 
Tapi kenapalah kak ni suka sangat minum minuman berkafein?
 ..kalau sehari tak minum nescafe atau tea atau milo mesti sakit kepala macam ketagihan sudah..ini semua punca iklanlah ni..alaihai!!! jangan nak salahkan iklan, salahkan diri sendiri hhehheee.. jadi antara azam kak tahun 2012 nak hentikan minuman berkafein ni...kalau bole jangan ada kat rumah aku nescafe, tea, mila, cola, kopi apa2 sajalah yang berkafein..bolehkah? cubalah! hehhehee.nak mogok..


bukan apa dalam usia2 macam kak dan hubby ni memang perlu buang semua gaya hidup minum kafein ni...kak risau bila baca kesan2 dari akibat ketagihan minum kafein antaranya..
1..sakit kepala- tu yang migraine
2..degup jantung cepat- bole2 jantung jadi lemah,
3..mudah letih- tu yang menguap sepanjang hari,
4..sakit sendi2- bahaya pada orang tua menyebabkan kerapuhan tulang,
5..muka lesuh tidak bermaya- kafein bertindak cepatkan kehilangan cecair dalam badan
6..kurang selera makan- ketagihan makanan berkarbohidrat saja akibatnya diabetes..

walaupun ada yang kata kopi@kafein bole menghilangkan mengantuk tapi kak rasa mala sebaliknya asyik mengantuk dan letih sahaja..mengup sepanjang hari..nak tidur susah pula nak tidur lena..

disyorkan minum minuman berkhasiat seperti jus buah, susu dan yogat..minuman yang susah betul nak masuk tekak kak..hei!! apa2 pun kak cuba jugalah.. 
apa pula minuman kesukaan anda???

KATAKAN TAK NAK PADA NESCAFE..jangan kata saja.kikikiii..

P/s: Gaya hidup sihat memang mudah..nak amalkan seharian tu yang susah.

21 ulasan:

LYAfrina berkata...

lya mmg xminum nescaffe & kopi..kalo bau pon dh sakit kepala.. mmg x bape elok nescaffe ni sbb byk kafein.. apa lg kalo bg kt bdk2.. sbb aritu ada ttgk seseorg berikan air nescaffe kat ank..

fieda berkata...

saya mmg x suka minum nescafe tp suami saya suka sgt..ari2 nescafe...

LiLy @ MumMyQiStInA berkata...

Dulu mmg hantu nescafe..tp sejak pregnantkan Qis..dh tak leh terima dh..tak tahan bau dia..

SweetLikeWhat berkata...

patutlah bila minum nescafe asyik nak pergi buang air jer..huhu

zaidah berkata...

suka minum milo.....

Amirah Adnan berkata...

betul tu kak.. bahaye minuman berkafein neh.. mira pon same je mcm akak.. minum nescafe makin mengantuk

ILA HonEyBuNNy berkata...

ila mmg xminum nescafe kak..

takoot pening....ila suka minum soya ja...hehe

Nurr Kasih berkata...

banyak minum air suam kak hee..sy minuman berkafaien ni buat sakit kepala dan susah mau tido malam huhu.

♠QlaterianKhalifa♠™ berkata...

btol3...hr tu da trbaca pasal nscafe.. tros xmnom da..

fadh leyanie berkata...

walaupun nescafe sangat bahaya..rasanya sedap lemak berkrim..:P

aimaniman berkata...

yg x baik tu la yg susah nak hindar...cuba gak x beli nescafe tapi macam ketagih plak... cuma yg pasti anak2 mesti milo wajib, x da teh @ nesc ais...

Zana Adieyza berkata...

zana setiap hari nak kena minum nescafe.. cuba gak elakkan tp payah la kan..

cik aisha berkata...

saya mmg xblh minum nescafe kak...dulu masa blaja kwn2 stay up minum nescafe, tapi kalau saya yg minum alamatnya kepala pusing pastu tido mati le...hahaha

Alin Marlini berkata...

lahai Kak Tan..itulah ubat masa ngantuk di opis ni...huhuhuhu

Zie berkata...

Pening kalau minum nescafee...

blackdaddy berkata...

bgus lg minum air mineral, saya minat air mineral tau.

hitamanis berkata...

haaa sy dh lame stop nescafe.. harap bethan...

Teenager Housemaid berkata...

NO to NESCAFE!!! ;)

:: Mrs.SyahNia :: berkata...

dear,,jom kmbali berblogging..miss u ;))

Qaseh Gifts berkata...

alamak..rasanya kena berusaha dengan gigih ni kalau nak berhenti minum nescafe...

Pentingnya Nota/Kad ucapan Terima Kasih

Zie Madini berkata...

aduhhh...i am soo addicted dgn nescafe :(