Mereka dah jadi sahabatku,anda bila lagi?

SEMUA N3 YANG SAYA TULIS TIDAK ADA BERKAITAN LANGSUNG ATAU TIDAK LANGSUNG DENGAN YANG HIDUP MAUPUN YANG TELAH MENINGGAL.
SEMUA GAMBAR ATAS NAMA MAMACHIA ADALAH HAK MILIK PERSENDIRIAN TIDAK BOLEH DICOPY

Isnin, 19 September 2011

SIBUK JAHIT MANIK DAN LABUCI BULAN RAMADHAN LALU...

Salam dan selamat semua...nak tahu apa yang buat kak sibuk bulan ramadhan lalu...ah!!! ni lah apa lagi jahit manik...kak biasa juga terima tempahan pada hari biasa..tapi bulan ramadhan tempahan banyak juga, buat kak tekejar2..tahulah raya tinggal sebulan saja. baju banyak nak dijahit manik..c.hubby larang juga kak ambil tempahan banyak, risau dia kak sakit..biasalah kak ni jenis yang suka tengok orang kelihatan cantik apa lagi di hari raya...tapi ada juga berapa pasang yang datang seminggu sebelum raya kak tolak, takut tak sempat siap...
| 
 kak ambil tempahan jahit manik sejak 2009, kecil2lan, sekadar mengisi masa lapang,buat di rumah saja, ada juga pelanggan tetap kak...bolehlah tahan, lagipun kak suka cipta design2 baru jadi kak tak mahulah terburu2 buat kerja..apalagi jahit manik ni kena fikir kesesuai warna, corak bunga dan jahitnya kena kuat jangan sampai mudah tercabut...
baru2 ni saja kak terima tempahan jahit manik melalui kedai jahit baju..maksudnya kedai jahit tu menjadi orang tengah kak...yang bestnya harga kak yang bagi, kedai jahit tu kak bagi komesyn sikit...jadi harga yang kak kenakan taklah mahal, terimah kasihlah buat Lina yang mempercayai kak dan sudi promosikan jahitan manik kak di kedainya, moga kedainya akan lebih maju...cerita tentang kepercayaan..kak mengalami 2 kisah pahit  jahit manik ni:
kes petama 
sebelum ni kak perna bekerjasama denga kedai jahit baju...kak percayakan dia sehingga kak menyimpan sampel2( contoh) jahitan manik bunga labuci di kedainya, kononnya untuk pelanggan tengok dan pilih bunga mana yang dorang mahu...sampel tu ada 42 jenis bunga siap kak jahit cantik2 dikain baldu...rupanya kak tertipu selepas mendapat 2 tempahan tiba2 berhenti..kak jadi hairan jadi kak pegilah ke kedai tu...katanya sampel tu hilang dan tak ada tempahan...kak percaya sehinggalah ada seorang tukang jahitnya memberi tahu kak yang sampel tu telah dibuka, rupany dia nak tiru jahitan kak dan terima tempahan jahit manik tu di rumahnya...punyalah kecewa kak.
kes kedua
raya tahun lalu, kak ada menjahit baju satu orang ni..adalah 5 pasang bajunya kak jahit manik..adakah masa raya, sedang kak ada duduk di belakangnya, bole dia bagitahu kawan tu yang manik di bajunya tu dia yang jahit, dia bagi tahu kawan tu lagi kalau nak tempah, tempah dengan dia...alahi!! ada juga mcm tu..tapi kalau kita bohong pasti akan terbongkar juga..bila raya ke 2 tu, kawan yang tak tahu apa2 tu datang pula beraya kerumah kak..dan bertanya kalau manik (kat baju kak pakai hari tu)  juga dijahit oleh orang tu...kak punyalah terkejut bole pula jadi cam gitu, kebetulan pula saksi yang tengok kak jahit baju tu juga ada dicitu juga terkejut...kenapa dia sanggup berbohong ...

tulah tak perlulah nak tipu2..kak tak kisah kalau ada orang nak belajar..tapi janganlah buat benda cam gitu tak baik..adalah kawan bertanya kenapa saya sabar dengan orang ni..tak marah pun, padahal orang yang lihat punyalah geram dengan perangai orang2 ni..kak hanya jawab "kak hanya bole bersabar dan diam, biarlah Allah yang membalasnya" kalau difikir2 bikin sakit hati saja..jadi kak tak mahu layan sangat perangai orang cam gitu..
ini antara gambar2 yang sempat kak uplod, yang lain2 antik kak upload pelan2..ok.


sampel darurat yang terpaksa kak siapkan 2 hari sebab sampel asal diambil orang. kak letak di kedai jahit kak Lina...anti ada masa kak nak buat baru..kalau bole kak nak frame biar tak bole dibuka hehhehee..kejamnya.













  ini pula bentuk baru yang kak buat tuk baju Chia.. masa rumah terbuka ada beberapa kawan yang berkenan dan nak hantar baju tuk raya aji pula.. 


 TAPI.. ada tapinya...hehhehe.. kerana terlalu nak cantikan baju raya orang, baju raya kak sendiri korang perasan tak? ... korang tengok, rupanya tak siap satu daunnya..adik kak yang perasan aduh!!!..

P/s: Duit jahit manik bulan ramadhan kak rancang nak beli kerusi taman, bolelah kak duduk2 dilaman uma sambil jahit manik cewaaa....

20 ulasan:

Kathy Tuah berkata...

cantiknya kak!! pandai akak buat ^^

LiLy @ MumMyQiStInA berkata...

Bestnye..
Cantik & kemas jer tgk jahitan manik tu..

zOeY zAu YaH berkata...

dugaan tu kak..sabar ye..lain kali kak kena hati2..manusia mmg camtu..

Amirah Adnan berkata...

akak.. lawanye.. nak tempah boleh? hehe.. lame tak jenguk akak kat sini.. sory, busy sikit.. harap akak sihat :)

Mamachia berkata...

kathy-makasi masih banyak kena belajar..

Mamachia berkata...

LiLy- bestkah, makasilah iya, kena kemas kalau tak pelanggan mara heheee..

Mamachia berkata...

zOey-iya sabar sajalahkan..dah perangai dorang cam gitu, takan kita nak ikutkan...

Mamachia berkata...

Amirah-kak sihat sja, selamat hari raya iya amirah, maaf zahir dan batin..

bole tempah poskan saja bajunya..hehheee

rara pinkmafia berkata...

wahhhhh jahatnya manusia.knp sanggup tipu akk.jahatnya.bencik.rara pon jahit gak,tp tak sehebat akk.hehehe

CintaZulaikha berkata...

mak aihhh kak, saya ni dah masuk kategori kagum nih...canteknyaaaaaaa~~

cik aisha berkata...

cantiknya....patutlah ada orang nak mencuri paternnya...selalunya tak berkat rezeki orang yang xjujur ni...xpe cepat lambat dia akan terima balasannya juga...mmg kreatif la tuan blog ni..respek..:)

ILA HonEyBuNNy berkata...

wahhh...

jeles la tgk org pandai jahit manik neh...hehhe..kalau upah mahainya..huawwaw

Nurr Kasih berkata...

wah cantik akak jahit manik. kemas. baju raya akak tu jubah ke baju kurung?

Mamachia berkata...

rara-alah rara tu pandai tu saja merendah diri..
gitulah sis, x rugi x berkawan orng cam ni..berkawan sbb ada tujuanya x baik..

Mamachia berkata...

cintazulaikha-tak lah malu kak...kak pun masih belajar lagi..

Mamachia berkata...

cik aisha-makasi aisha, kak ni srirumah saja jadi kena rajin sikit..taklah kreatif manapun..

Mamachia berkata...

ILA-iya mahal upanya..kak taklah ambil mahal sangat..
macam cekek darah pula kak rasa...
harga kak sekitar rm100..kecuali yang pakai batu.
taulah harga batu mahal..tapi tupun sekitar rm150..

Mamachia berkata...

dik Nurr-yang kak pakai tu baju jubah...rasanya pakai jubah lebih selesa pergerakan..

ZaNa aDieyZa berkata...

cantik sgt manik yg akk jahit.. kreatif!

sampai hati org tu sanggup menipu kan kak..

SweetLikeWhat berkata...

cantiknye kak..sangat kreatif :)