Mereka dah jadi sahabatku,anda bila lagi?

SEMUA N3 YANG SAYA TULIS TIDAK ADA BERKAITAN LANGSUNG ATAU TIDAK LANGSUNG DENGAN YANG HIDUP MAUPUN YANG TELAH MENINGGAL.
SEMUA GAMBAR ATAS NAMA MAMACHIA ADALAH HAK MILIK PERSENDIRIAN TIDAK BOLEH DICOPY

Selasa, 12 April 2011

RAMBUT ADALAH MAHKOTA WANITA.

Walaupun kita pakai tudung kena jaga rambut juga tau..hei! kenapa tetiba saya cakap tentang rambut pula ni..gini pagi tadi aku cuci rambut, dan terlihatlah shampo yang saya pakai selama ini..baru sedar lama juga aku pakai shampo ini masuk 3 tahun,  bertahan pula, sebelum ini banyak shampo yang saya pakai semua tak sesuai.



inilah shampo kesayangan saya.

Saya perna mengalami keguguran rambut yang sangat banyak..rambut gugur merata-rata kat lantai, tandas, bantal dan sikat rambut..sampai peringkat nak botak sudah, dari yang saya tahu lebih kurang 85% -95% rambut dikepala akan tumbuh dan 5%-6% dalam peringkat berehat dan akan gugur. Keguguran rambut yang sihat akan gugur 100 helai sehari..tapi rambut aku ni gugur macam 400 helai pula (macamlah aku kira).


Hubby saya pun risau..banyak shampo sudah saya cuba, juga pergi klinik, doktor kata banyak puncahnya mungkin juga sebab ubat-ubat yang saya tengah makan..Jadi tak ada apa saya bole buat, risau tauuu..kerana terlalu risau rambut aku makin gugur, "alamak botaklah aku ni....tak bole jadi ni". Saya cuba cari kat internat dan terjumpa forum mengenai keguguran rambut dan mengsyorkan guna shampo himalaya.
Berkesan tau sekarang saya dan hubby pakai, harganya taklah mahal sanggat around RM 23.00 banyak jual kat Guardian dan Watson. Saya guna Protein Shampoo with Conditioner sebab rambut saya kering dan saya jenis malas pakai pelembab..yang bagusnya Prodak Himalaya ini ia dibuat berasaskan herba.




Saya nampak banyak juga Prodak Himalaya ni, shampo anti kelimumurnya ini juga dikatakan berkesan, saya belum cuba lagi. bagi yang ada masalah rambut cubalah, tak rugi mencubakan..


---------------------------------------------------------------------


Nak sembang sikit , juga mengenai rambut. betulkah punca rambut gugur dan sebab pakai tudung bagi wanita dan lelaki pula sebab pakai topi..macam tak percaya pula. ini bukan saya cakap tau ada sorang pakar rambut kata masa keluar kat tv. 
Bagi akulah bukan salah tudung dan topi tu, silapnya sebab kurang penjagaan rambut, pakai tudung pun kalau rambut dijaga kebersihanya tak ada masalahkan.

Saya tengok ada juga orang tak pakai topi dan tudung, rambut gugur hingga botak mengilat.... hehehe jangan marah. Tak patut langsung nak salahkan pemakaian tudung pula..jadi apa pendapat anda.

kalau nak komen silakan anda dialu-alukan.




18 ulasan:

qucachahir berkata...

kak..kite pown same..
selalu gugur rambut..
shampoo himala tue + conditioner tue berapa erh kak?..

Mamachia berkata...

qucachahir-murah sja dik ada 200ml dan 400ml..kak biasa beli yg 400ml, kat guardian rm 23, sekitar gitulah..ia dua dlm satu shampo dan conditioner sekali..cubalah ia dik mana tau berkesan..ngan kak berkesan sanggat..

qucachahir berkata...

yekew...thankz tuk info nie kak..
insyallah saya cube..
harap sangat berkesan..sedeh jew muda-muda rambut dah banyak gugur.. =(
thankz kak.. :)

IeYzA azmIEy berkata...

kak... lau rambut kering pakai syampu ni leh lembabkan ta?? sebab rambut saqyer kering pastu sayer ni free hair, jd rmbut akan cepat serabut (akak paham2 jelah bila rambut kering tu camne jadinyer kan?? ta pandai nk terangkan...hik3)

so, syampu ni boleh tak lembapkan dan lembutkan rambut....??

sha a.s berkata...

klu brand himalaya ni, Sha pakai walnut scrub n mask....best sgt!

Mamachia berkata...

IeYzA azmIEy-mungkin kena guna pelembab khas juga..sebenarnya pelembab sdh ada..cuma kalau kering sangat elok guna...rambut kak pun kering dan bercabang kak guna nilah.ok juga..

Mamachia berkata...

sha a.s-iya kah, bestkan brand ini..kak belum guna scrub dan masknya lagi..nak cuba jugalah. kak baru guna shamponya sja.

cik fa berkata...

owh...pnh try 1 botol...tp xde nmpk kesan...ke kena try byk2 botol bru nmpk kesannya

Mamachia berkata...

cik fa-tak tau pla, mungkin tengok jenis rambut, jenis rambut kak kering dan kusam, sesuai jenis ni..

deqlis berkata...

deqlis pun sangat sesuai pakai shampoo nie..

deqlis nyer Protein Shampoo khas tuk Normal Hair
tak sesuai juga pakai yg With conditioner..

so mmg tak pakai conditioer langsung.. cuma deqlis suka jugak minyak rambut dia yg bulat tue:-)

Mamachia berkata...

deqlis-ada juga minyak rambutkan..esok kak nak pergi cari..kak pakai myk rambut zaitun cam tak sesuai, rasa gatal..nak cuba himalaya pla..

AkUiStInI3 berkata...

saya pun rambut gugur bnyk kak..especially masa mandi..x tau pulak shampoo himalaya ni ada untuk rambut gugur..nak try jugak la protein shampoo ni..saya pun mcm dah nak botak yg dkt ngan pusaran kepala tu..hehehe..thanks for the info

Mamachia berkata...

deqlis-kak sdh beli minyak rambut himalaya tu..baru pakai 4 hari ok juga..kulit kepala tak berminyak..belum nampak sangat kesannya..

sukma aris berkata...

rambut saya selalu berkurangan. tp saya wat don't know je . tp bila dah terasa rambut mula jarang . saya rasa sungguh x selesa . mencuba bnyak prodak . tp hasil semua hampa. makin nipis adalah .
Jika saya menggunakan "himalaya prodak" adakah i a berkesan atau pon sama juga dgn prodak yg pernah saya guna .

Mamachia berkata...

sukma aris-kak tak jamin rambut orang lain, tapi rambut kak sangat berkesan. mungkin ada prodak lain yg sesuai dengan sukma..tapi tak salah mencubakan..

cerita kita berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
kedaivitaminfatimah berkata...

saya pun ada masalah rambut gugur.. pernah cuba syampu himalaya ni, tapi tak ngam pula.. huuhuu

khairul izzat Kamaruzaman berkata...

Akak syampoo Ni mmg dop plawok ke?