Mereka dah jadi sahabatku,anda bila lagi?

SEMUA N3 YANG SAYA TULIS TIDAK ADA BERKAITAN LANGSUNG ATAU TIDAK LANGSUNG DENGAN YANG HIDUP MAUPUN YANG TELAH MENINGGAL.
SEMUA GAMBAR ATAS NAMA MAMACHIA ADALAH HAK MILIK PERSENDIRIAN TIDAK BOLEH DICOPY

Isnin, 11 April 2011

AWAS!!! TELUR DAN BERAS TIRUAN.


Lama sudah baca kisah telur dan beras tiruan ini, tapi tak ada hati nak tulis hinggalah pagi2 tadi masa sarapan, saya rebus telur untuk Chia. Anak saya ni suka sanggat makan telur rebus, terutama putihnya, sebelum bagi tu kerana ragu2 saya belek2 telur tu sebelum bagi. tengok ruang udara dan warnanya..ok lulus..kita ni dari surirumah kena pula jadi pegawai sirim, tak pasal2 sebab hebo makanan tiruan, belum reda hal beras tiruan ada pula telur tiruan, nak makan pun risaukan. Jadi kepada surirumah kena hati2lah masa membeli jangan sampai tertipu..


Telur Tiruan


telur ini diperbuat dari calcium carbonat, starch, resin, gelatin, alum dan entah apa lagi. bijak pula dorang ni,.. ..tengok ini macam buat jelly saja, alah agar2 yang anak2 kita suka makan tu.









jangan pula ada hati nak tiru iya..semuanya ini diajar di sebuah sekolah khas di negara China yang mengajar mencipta semula(ciplak) barang eletrik termasuklah telur dan beras.  kalau bole elakan membeli di kedai 99sen yang kebanyakanya menjual barangan import China.


~~ tak ada sudah istila"mana dulu ayam ke telur, kalau yang ini telur dulu tak akan ada ayam" 

Beras Tiruan

 yang ini pula beras tiruan..merupakan gabungan kentang, ubi jalar dan pelastik yang dicampurkan kemudian dimasukan dalam paket berbentuk biji beras dan ditambah dengan resin sintetik.

paling menakutkan kata seorang pegawai cina, memakan 3 mangkuk beras tiruan ini bersamaan dengan memakan sebungkus pelastik.


ini videonya, beras ini berleluasa sudah di pasaran cina jangan sampai tempat kita sudah..

Selamat Membaca Semua. Kalau nak komen silakan...

8 ulasan:

♥siEha♥ berkata...

beras tiruan pon ada gak ke??ish2..mcm2 skrng nie..

aTy _faRed~ berkata...

waahh.. haritu telur sekarang beras pulak.. lepas ni ape lar lagi agak nyer kan...

Mamachia berkata...

siEha-iya kin risaukan...sudahlah beras makanan rugi kita..

Mamachia berkata...

aTy_FaRed-arap jangan adalagi..cukuplah,nak tiru barang lain tak apa, jangan makanan..kan sis, nak makan apalah kita nanti.

shark berkata...

pasni masing2 xleh makan telur dan nasi..
suma pakat nk cetak rompak

Mamachia berkata...

shark-hehehee pakat beli telur ayam kampung lagi berkhasiat dan mujarap..: )

Norhafiza berkata...

uih...No baru dengar kes beras ni kakIntan..tu la No pun stil musykil lagi bab telo ni..bila kkm kata telo cacat huhuhu...baik kita beringat kan kak..terima kasih atas info ni ya..dan terima kasih sudi polo blog No..

Mamachia berkata...

Norhafiza-tulah kan terlalu banyak tiruan sekarang ni.