Mereka dah jadi sahabatku,anda bila lagi?

SEMUA N3 YANG SAYA TULIS TIDAK ADA BERKAITAN LANGSUNG ATAU TIDAK LANGSUNG DENGAN YANG HIDUP MAUPUN YANG TELAH MENINGGAL.
SEMUA GAMBAR ATAS NAMA MAMACHIA ADALAH HAK MILIK PERSENDIRIAN TIDAK BOLEH DICOPY

Jumaat, 8 April 2011

LANGKAH2 LINK GAMBAR DAN TEXT.

Tutorial ini saya simpan untuk pengetahuan saya sendiri..kalau berminat boleh cuba.saya selalu guna dan saya simpan agar tak lupa..bole diguna jika nak ikuti contast yang meminta syarat gambar dicopy dan ditag kepada kawan2. **atas pertanyaan Amoy,Chinta dan eihza... harap faham iya..tak pandai nak terangkan.

-----------------------------------------------------------------
Link gambar/banner

Biasanya kita nak upload/copy gambar dari luar untuk kita buat entry dalam blog kita..
mula2 kita ambil gambar dari luar (terpulang) ..dan kita masukan dalam blog kita untuk buat entry.

1-masukan gambar cara biasa diguna iaitu masukkan imej. Bila gambar sudah ada dalam entry.. 
   anda klik gambar 2kali.



2-akan kelihatan gambar seakan terbatal terus klik Link (kotak merah).  
 



3-kemudaian keluar paparan ini dan isilah (kotak merah) dengan copy dan paste URL dari mana gambar diambil.
contohnya gambar di atas anda dapat dari http://norintan-mamachia.blogspot.com/2011/04/jom-joint-mamachia-1st-give-away.html#comments. milik Mamachia.


4-bila habis jangan lupa test link itu dulu baru klik ok.

cara yang sama gunakan untuk menghidupkan gambar yang kaku..sebenarnya ada cara lain tapi saya lebih suka guna cara ini...
---------------------------------------------------------------------

Link Text (tulisan)

Selalunya ada syarat meminta kita tag kawan (Link terus ke blognya) dengan hanya mengklik  nama tuanpunya blog kita bole terus ke blognya.

1-mula2 taip nama bloger itu ; (bole tebalkan dan warnakan) highlight nama itu contohnya 


2- dan kemudian klik Link ( kotak merah) seperti contoh di bawah.


3-akan keluar pula ini. Isilah (kotak merah) dengan copy dan paste URL blog mau dituju tadi.
Contohnya kita nak tuju ke blog http://aaleyahcollection.blogspot.com/ Eirfan


4-bila selesai jangan lupa test link itu dulu, baru klik ok.
-------------------------------------------

Contoh entry yang sudah siap;
"mamachia 1st Giveaway"

saya berminat nak ikut walaupun tak perna bertuah.

jadi kawan2 yang berminat bolelah lihat sini
saya nak ajak kawan baik aku ikutlah.

1. Eirfan


------------------------------------------------------------------------------------


Bila suda siap copy semua URL entry anda kat atas tu.
contoh URL anda: http://URLanda.blogspot.com/2011/04/mamachia-1st-give-away-html/
dan paste ke komen entry orang buat peraduan itu..




Tutorial ini saya buat agar saya tak lupa setiap step2nya..dan saya kongsi kepada anda jika berminat.



Tiada ulasan: