Mereka dah jadi sahabatku,anda bila lagi?

SEMUA N3 YANG SAYA TULIS TIDAK ADA BERKAITAN LANGSUNG ATAU TIDAK LANGSUNG DENGAN YANG HIDUP MAUPUN YANG TELAH MENINGGAL.
SEMUA GAMBAR ATAS NAMA MAMACHIA ADALAH HAK MILIK PERSENDIRIAN TIDAK BOLEH DICOPY

Jumaat, 11 Mac 2011

JEPUN DILANDA TSUNAMI.






1.Video lapangan terbang Sendai Jepun dilimpahi ombak tsunami dalam sekelip mata sahaja.



2.  kejadian yang mengerikan tentang tsunami , ombak besar dengan kekuatan 8.9 skala richter sehingga mencapai ketinggian 10 meter. Mengheret bangunan, kenderaan, pokok dan apa saja termasuk manusia bagaikan longgokan sampah mengalir kelongkang....lihatlah semuanya ditolak sejauh ini ke tengah bandar. ..memperlihatkan kita betapa kuatnya gempah hingga terhasinya ombak tsunami dan melihatkan kita kuasa Allah maha dahsyatnya.


3. lihat pula video ni kenderaan hanyut macam kereta mainan...kereta mahal tu taulah orang jepun ni pakai kereta2 mahal spt toyota, honda. tengok betapa tingginya hingga mencapai jejantas jalan paling atas. ngeri saya bayangkan kalau ada orang dalam kereta tu...membuktikan kita ini makhluknya yang sanggat kerdil.


4. ombak tsunami melimpahi seluruh tempat..bagaimana pula dengan orang2 yang berada dalam keretapi bawah tanah...kadang kecanggihan tidak dapat menolak kejadian bencanah alam.


 5. kilang2 meletup tiada apa yang bole diselamatkan lagi. Bayangkan jepun negara yang paling moden di dunia boleh musnah sebegini..bagaimana pula dengan negara kita. Apakah langkah2 yang kita ambil bagi menghadapi gempa seperti ini?..


6.  Musnah ranap bangunan2, kilang2, pelabuhan menjadi lautan yang luas. Semoga malaysia terlepas dari bencana ini. Bagaimanalah kita nak selamatkan diri kalau bencana ini menimpa kita? setelah dua negara jiran kita Jepun dan Indonesia ditimpa gempa tsunami.. kena fikirkan juga tau.



Apapun berita mengembirakan semua rakyat malaysia yang berada di Jepun selamat.






4 ulasan:

Cahyahana berkata...

hana tengok semua video akak,oh my god,truknya melanda tsunami:-(sedih bila tgk semua ni....

Be Simple Beb(BSB) - threeQ berkata...

As salam Mamachia: maaf saya tak dpt nak bukak video dan follow akak sbb nyer intenet saya dah slow giler nieee..nanti ok saya follow akak kkk.

MamaChia berkata...

Cahyahana-iya hana. masa dengar yg sabah termasuk yg kena...risaunya akak, tak bole tidur..

MamaChia berkata...

Be Simple Beb (BSB)-tak apa.bila ok internet..bole lihat video tu..ngerikan.masa sya upload tu..sedih d ngeri.