Mereka dah jadi sahabatku,anda bila lagi?

SEMUA N3 YANG SAYA TULIS TIDAK ADA BERKAITAN LANGSUNG ATAU TIDAK LANGSUNG DENGAN YANG HIDUP MAUPUN YANG TELAH MENINGGAL.
SEMUA GAMBAR ATAS NAMA MAMACHIA ADALAH HAK MILIK PERSENDIRIAN TIDAK BOLEH DICOPY

Rabu, 16 Februari 2011

Ruang sapa nak cantik?






tips penggunaan blush on bole buat muka lebih ramping dan cantik 




 - Perna anda lihat cermin nampak muka terasa cam tembam, tau habis bersolek nampak muka putih melepak. Semunya  itu
berpunca dari pipi..bagi saya pipi adalah ruang wajah yang perlu anda utamakan
dalam menyolek..sebab bila kita tersenyum pipi akan lebih banyak tertarik
(bergerak)..dan yang lebih tertonjol selepas bibir..ari ni saya akan berkongsi  cara
 solekan agar wajah lebih ramping dan cantik, terutama bagi yang berwajah bulat. Kita hendaklah melakukan dengan cara yang betul dengan blush on.












Langkah 1....mula-mula anda kenalah mengenali tulang pipi
 anda sendiri. Caranya letakan kedua2 tapak tangan anda di pipi dengan hujung jari menyentu sikit telinga.Tekap pelahan dan tekan, adakah anda merasa ada bahagian yang lebih dalam sikit seperti lurah ditengah2 pipi (ini saya panggil lurah pipi) .





Langkah 2....merupakan sapuan pertama . Menggunakan brush bulu besar. sapulah blush on warna bronza atau coklat pada bahagian bawah tulang pipi (betul2  pada lurah pipi). Untuk efek yang lebih ramping sapu juga pada bahagian rahang .



 


Langkah 3...merupakan sapuan kedua.Sapulah blush on warna pink atau terang pada tulang pipi bahagian atas (bahagian atas lurah pipi).lakukan dengan menyapu dari arah sudut atas cubing telinga turun ke hujung cubing hidung.







Langkah 4....merupakan sapuan merata (blanding). Bersihkan brush tadi sapulah dengan sapuan membulat untuk menyatukan kedua dua warna tadi.Sapu hanya pada bahagian antara kedua-dua warna.





- Sya bukannya suka bersolek pun..tapi mnt sgt m'yolek ..adik2 lah jadi mangsa..dorang pun suka jga...Bila keluar uma sya suka solekan yg sederhana , tidak suka  terlalu menjolok..kalau pakaipun bila ada jptn kahwin atau majlis2 kat dewan.



 








 

 - gini lah sya bila keluar uma...sempoi. tapi yg tak leh tinggal, lipstik dan pelembab wajib pakai. Pakai juga makeup lengkap bila ada jmptn kawin dan majlis kat dewan.

-syukurlah muka sya taklah mudah kena msala..jerawat tu adalah satu dua keluar bila time haid..tapi selalu ngat psan mak ..time haid tangan tu jangan mgatal nak picit jerawat, anti timbul  parut..jeraggat juga tak da..masa muda2 dulu (dah tua ka aku) tak suka pakai krim..tak sesuai ngan cuaca kita yg panas..hangus muka.



**** tu ja petua nenek kebayan..sekadar nak kongsi2 ilmu yg secubit ni****


**********************************************************************************


7 ulasan:

Up2saya.. berkata...

waa,akak pandai makeup la...cantikk...akak dr lahad datu??..waaa,sama la ni urang sabah..nice blog kak..

GreenJade berkata...

owh sy suka utk meramping muka..almaklum muka ai bulat mcm kueh pau ekekeke

thx sis sudi jengok2 blog saye..salam ukhwah :)

MamaChia berkata...

Up2saya..makasi..tak pandai bha..baru belajar2 ni..waa,urang kita.

MamaChia berkata...

GreenJade..iya salam ukhwah juga..

hehehee..bulat2 kuih pau sedappp...

Admin berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Sweetmanis berkata...

saya tak pandai make up..pernah adik ipar pakaikan eye shadow..hubby kata pelik..saya pun tak selesa..suka tengok org yg pnadai make up ni..

MamaChia berkata...

Sweetmanis..makasi saya pun jarang pakai..pakaikan orng ja..kalau nak pakai biar yg warna muda d x terlalu garang..pakai sikit2 sja.sya suka pakai eyeshadow wrna lembut..pakaipun orng x perasan.