Mereka dah jadi sahabatku,anda bila lagi?

SEMUA N3 YANG SAYA TULIS TIDAK ADA BERKAITAN LANGSUNG ATAU TIDAK LANGSUNG DENGAN YANG HIDUP MAUPUN YANG TELAH MENINGGAL.
SEMUA GAMBAR ATAS NAMA MAMACHIA ADALAH HAK MILIK PERSENDIRIAN TIDAK BOLEH DICOPY

Sabtu, 30 Julai 2011

KIMA DAN KAHANGA SODAP!!


Ari tu tiba2 teringin makan kat luar..Tan dan hubby berpakatlah nak pegi rasa makanan seafood..
betul makanan laut..ada sebuah restoran ni sudah lama terpaca kat citu.
bila nampak nama Anjung Selera rasa berselera pula nak pegi,
tapi asyik2 tak menjadi saja, kali ni jadi juga..
kami sampai jam 8 malam lauk banyak yang sudah habis, rupanya ramai juga orang malam tu..hei!! terlambat. adalah berapa jenis lauk yang kami pilih tapi kecewa juga sebab tak ada latok.

inilah restoranya terletak di taman perumahan, dekat juga dengan umah Tan
 wlaupu kecil ramai orang datang..
adalah bakar2 sayap ayam, sotong dan ikan..pilih saja ikan segar, terus di bakar segar.
hargapun tak mahal sekita rm5- rm8..

(lama tak makan sayur lemak)

ini sayur labu masak lemak..guna pinggan kecil saja, nak rasa semua
tu yang ambil sikit saja..

(siput laut)

ini pula sejenis siput laut. orang tempatan sabah panggil kahaga.
sebelum dimasak ni lah siput tu punya rupa.. hehehee




(kerang laut)

ini pula kima segar ...sedap.
ini lah rupa sebenarnya..menakutkan pula.

siput dan kima ni seblum dimasak kena dikeluarkan dari kerangnya,
biasanya dipecahkan cengkerangnya ada juga yang rebus sekejap baru pecahkan kerang

(agar2 laut)

ini pula rumpai laut atau agar2 laut dipotongkan bersama cili padi,bawang besar,mangga,tomato dan perahan limau, kalau bahagian KK biasanya di bubuh kelapa bakar..terliur..
nak tau camana rupanya cam nilah..

banyak di jual di pasar2 di sabah..

ini lah semua hidangan pilihan kami..yang berbalut daun kelapa tu adalah
ubi parut "putu" makanan suku bajau di sabah..

 kurang lagi ni..ada juga latok sejenis rumpai laut dan ikan dan sotong bakar..tapi sudah habis..

-maaf gambar tak jelas sebab ambil guna hp samsung Tan,
nak uji powernya (handphon baru katakan)..tambahan lagi restoran tu mang gelap kat luar..
malas kat dalam ramai orang, lagipun best makan ditemani bintang ceh wah!!


4 ulasan:

SweetLikeWhat berkata...

wow nampak sedap.. :) tak pernah lagi makan rumpai laut..sedap ke..?

Amirah Adnan berkata...

gambar asal dgn gambar selepas dah msk mcm seram je.. hehehe.. latok tu ape?

cik aisha berkata...

kima n kahaga..1st time dengar ni...rasa dia camne la agaknye...

Rina Iejay berkata...

SALAM,KAT MANA YE ANJUNG SELERA NI?