Mereka dah jadi sahabatku,anda bila lagi?

SEMUA N3 YANG SAYA TULIS TIDAK ADA BERKAITAN LANGSUNG ATAU TIDAK LANGSUNG DENGAN YANG HIDUP MAUPUN YANG TELAH MENINGGAL.
SEMUA GAMBAR ATAS NAMA MAMACHIA ADALAH HAK MILIK PERSENDIRIAN TIDAK BOLEH DICOPY

Khamis, 28 Julai 2011

ANGKARA HINA DAN FITNAH




Tergerak Tan untuk menulis entry ni..dua tiga minggu ni Tan dikejutkan dengan dua kes yang berlaku di tempat tinggal Tan Lahad Datu... kes bunuh diri dengan terjun dan kes bunuh menantu sebab harta...kedua2 kes masih hangat dibualkan..apa yang Tan nak tulis disini bukan nak cerita kes di atas...cuma sejenak terfikir kenapa kes bunuh diri dan membunuh makin berleluasa...bagi Tan semua berlaku rasanya sebab tekanan perasaan...

iya!.. tekanan sama ada dari persekitaran yang semakin menyusahkan tambah lagi orang2 sekitar yang suka menghina (merendah2kan), membanding2kan, menghasut dan mengfitnah tanpa usul periksa. mangsa yang sudah tertekan tentu sahaja rasa rendah diri, malu dan tak mampu nak memenuhi semua keinginan...bila ada yang mampu sikit, ada pula hasat dengki...hei!. susah, kalau tak sabar naaa..akibatnya ambil jalan pintas bunuh diri dan bunuh orang...

sabda Rasulullah
"menghina,mencerca,memaki seseorang islam adalah fasiq dan membunuh umat islam adalah kufur"




-MENGHINA
yang dimaksudkan menghina ialah memandang rendah, caci-maki,mengutuk atau menjatuhkan 
taraf orang lain atau mendedahkan keaibanya untuk dijadikan bahan ketawa di mata khalaya ramai...

firman Allah
"wahai orang2 yang beriman janganlah sesuatu kaum itu menghina kaum yang lain, sebab mungkin sekali mereka yang dihina itu lebih baik dari yang menghina"

ia juga diumpamakan memakan daging saudaranya yang telah mati. 
pada sapa2 yang suka menghina orang tu hentikan lah...
bagi Tan lah  merendah (menghina) bole menyebabkan seseorang itu
kurang keyakinan diri..rasa menyusahkan orang sekitarnya dan akhirnya tidak ada lagi keinginan untuk meneruskan hidup.


-MENGFITNAH
apa lagi perbuatan menghasut dan mengfitnah orang lain..hingga berlaku pergaduhan mendorong perbuatan membunuh, lagi lah dosa yang sangat besar.
tapi itulah yang selalu terjadi, mempengaruhi orang lain seterusnya membatu-batu apikan, yang c kawan ni ikut saja membabi buta, tanpa siasat kebenarannya..mulalah rasa panas dan marah hingga tak terkawal..

sabdah Rasululah
"tidak masuk syurga orang2 yang suka menyebar fitnah"

fitnah dan maki hamun, hina-menghina semakin berleluasa 
disebar dan didedahkan jadi tontonan orang ramai..terutamanya adanya internat.
kata2 caci-maki dan fitnah terhadap seseorang sewenang2nya ditulis di internat terutama di 
FB, semakin ketara...perbuatan mengaibkan semakin menjadi2..
tahlah sapa yang tahan dengan semua ni?...takan nak sabar sajakan...
sabar ada hadnya juga....

P/S: Mungkin terlalu rasa diri hebat hingga sanggup menghina dan mengfitnah orang lain.

16 ulasan:

cik aisha berkata...

ye betul tu kdg2 sikap org sekeliling buatkn org lg tertekan.ada yg suka nk samakn thp org lain dgn diri yg hebat.setiap orgkn berbeza2...:(

LiLy @ MumMyQiStInA berkata...

owh..akak org LD ya..lily pun org sabah @ Tawau..lama juga pernah tinggal kat LD..keja kat sana..adik & abg lily skrg kat LD...

Terkejutlah kak dgr ni..kat mana bunuh diri tu kak.. haishhh..seramnye..jarang skali dgr kes2 mcm ni berlaku kat sana..kerana harta jd mcm ni ye..siannye..

Nurr Kasih berkata...

betul kak..kes fitnah ni boleh menyebabkan tekanan pd org yg difitnah..klu xkuat iman tu yg jd mcm tu. nauzubillah..

kehidupan didunia adalah singkat sahaja, jadi hiduplah berpada-pada..

sha a.s berkata...

pengajaran utk kita semua kn kak

アヌム ちゃん berkata...

aaa sama2 la kita elakkan dari membuat perkara2 di atas...

munna berkata...

tulah jgnlah suka menghina dan menabur fitnah .....

Mamachia berkata...

cik aisah-iya betul tu, jangan nak banding2kan, setiap kita tidak sama dari sgi kemampuan..

Mamachia berkata...

LiLy-org Tawau kah? iya saya dri LD..
tak sangkahkan LD banyak berubah, makin mambangun dan makin banyak kes...

tulah bunuh diri terjun tah sbb apa.
yg satu lgi bunuh menantu sbb harta.

Mamachia berkata...

LiLy-orng sabah (Tawau) rupanya..baru tau hehhe.
kak selalu juga pegi tawau..
Lily raya ni balik Tawaukah?

Mamachia berkata...

Nurr Kasih-betul tu sis, sapalah yg tahan dgn fitnah..
mkin rasa hidup terlalu singkat tu yg bunuh diri tu hehhee..

Mamachia berkata...

sha a.s-iya sis tulah tujuan sebenar, harap jadikan pengajarankan..

Mamachia berkata...

iya sama2lah kita mengelakan dari menghina dan fitnah.

Mamachia berkata...

munna-iyakan banyak keburukannya....

Mamachia berkata...

munna-iyakan banyak keburukannya....

Amirah Adnan berkata...

kat ward kebanyakkan byk je kes tekanan perasaan sbb mcm ni

Mamachia berkata...

Amirah-sianya amirah terpaksa berhadapan dgn pesakit cam gini..lagilah kat pusat sakit jiwa ramaiii...