Mereka dah jadi sahabatku,anda bila lagi?

SEMUA N3 YANG SAYA TULIS TIDAK ADA BERKAITAN LANGSUNG ATAU TIDAK LANGSUNG DENGAN YANG HIDUP MAUPUN YANG TELAH MENINGGAL.
SEMUA GAMBAR ATAS NAMA MAMACHIA ADALAH HAK MILIK PERSENDIRIAN TIDAK BOLEH DICOPY

Isnin, 2 Mei 2011

MANDI AIR PANAS.

n3 aku yang pertama guna lukisan tangan kasar aku hehehee, malu kalau budak tadika tengok.



tentu anda semua suka mandi air panas, maksud saya panas dalam suhu yang suam2 kukuh pada suhu 32-35 darjah celsius..saya pun suka, mungkin sebab arahan doktor agar tak mandi air sejuk. tapi tahukah anda bahawa dalam sudut kecantikkan kita seeloknya kena kurangkan mandi air panas.


-kenapa sebab untuk wanita yang berumur sekitar 30an dengan kulit yang semakin kering dan berkedut seeloknya  mandi pada suhu air yang tidak terlalu panas pada suhu 18-25 darjah celsius.
-begitu juga pada bahagian muka anda, muka mempunyai kulit yang sangat nipis terutama bahagian mata, mudah dan cepat berkedut. memandangkan kulit muka kena selalu lembab, saya galakkan bila anda mandi dengan air panas, pastikan bahagian muka terakhir anda cuci, dan cuci dengan air sejuk saja.
-rambut juga, bila selesai shampo rambut pastikan untuk bilasan terakhir anda jirus rambut anda dengan air sejuk. air sejuk bukanya air kat dalam peti ais tu iya.

tapi kenapa kita terlalu terikat dengan mandi air panas sedang orang2 tua kita dahulu, walaupun mandi guna air perigi(telaga) yang sejuk tapi tulang, gigi, mata dan kesihatan mereka masih elok meskipun telah berusia.

12 ulasan:

^^nu[dd]yra^^ berkata...

aah kan ttiber terpk rang dulu2 relax jer madi air perigi yg sejuk tuh....kita nih kalo pagi2 heboh nak mand air panas.....aisshhh~

sha a.s berkata...

betul kak...sha pecaye dgn amalan tu....

zaza nizam berkata...

yup betol..za pon setuju!!:))

Mamachia berkata...

nuddyra-hei salam kenalan..iya kan teringat masa mandi perigi, sejuk2 mandi juga hehe

Mamachia berkata...

sha a.s-amalan dulu2 sis mang berkesan, tu sekarang ni muda2 sudah sengal2 tulang..:-)

Mamachia berkata...

zaza nizam-iya za kena amal juga sis, lagi best kalau mandi air sungaikan..

♥.::cintabunga™blogspot::.♥ berkata...

Memang kejam pagi² da buat MAK marahhh!!! isk3...

HonEyBuNNy berkata...

xtahan nak mandi dengan air sejook...coz ila xtahan sejook..hehe

iduraz berkata...

memang pon mandi air sejuk tu lagi segar sebenarnyer..baguslah info2 akak, patutlah akak cantik jerk..

Mamachia berkata...

cik bunga- jangan marah2....hehhe

Mamachia berkata...

HonEyBuNNy-kak pun tak tahan palagi pagi2, sejuk sampai ketulang..
jangan paksa tak elok tu kesihatan juga..

Mamachia berkata...

iduraz-heheee taklah..awak pun cantik juga sis, semua pun cantik kan..