Mereka dah jadi sahabatku,anda bila lagi?

SEMUA N3 YANG SAYA TULIS TIDAK ADA BERKAITAN LANGSUNG ATAU TIDAK LANGSUNG DENGAN YANG HIDUP MAUPUN YANG TELAH MENINGGAL.
SEMUA GAMBAR ATAS NAMA MAMACHIA ADALAH HAK MILIK PERSENDIRIAN TIDAK BOLEH DICOPY

Rabu, 2 Mac 2011

TIPS MEMAKAI BULU MATA PALSU.





Pemakaian bulu mata palsu merupakan trend terkini..ia seakan ikutan wanita yang berkerja..dimana2 saja anda pergi di majlis2 perkawinan, ditempat kerja, maupun di pusat2 membeli bela ramai suda yang memakainya ..rozita chik wan antara artis yang terkenal  sebagai ratu bulu mata palsu..tentu anda pun teringin seperti mereka..tapi tak tahu nak gunakan..di sini saya sediakan cara pemakain bulu mata palsu yg saya gunakan ...kita bole kongsi bersama.



Langkah 1.....Solek mata terlebih dahulu. Sebelum melekatkan bulu mata palsu, mata hendaklah di solek terlebih dahulu...sebabnya agak sukar meyolek bila bulu mata palsu sudah terlekat..tambahan pula bulu mata palsu mudah terlekat sempurna bila adanya sebuk eyeshadow dan eyeliner, gam akan lebih muda terlekat.




Langkah 2.....Pilih bulu mata yang sesuai.Cari bulu mata palsu yang sesuai dengan anda..semasa membeli lihatlah pada keinginan anda, dalam pasaran ada terdapat pelbagai jenis..dari yg berbulu tebal hinggalah yg panjang dan berwarna-warni..tip saya jika bulu mata asal anda jenis yg tebal seeloknya pilih bulu mata yg sederhana tebal..





Langkah 3..... Kelip bulu mata asal terlebih dahulu. Agar bulu mata asal  dan bulu mata palsu bole membentuk bersama.


Langkah 4..... Potong dan gam. Potong tepi kiri kanan bulu mata tadi jika ianya panjang..jika terlalu panjang akan membuat anda rasa tidak selesa. Sapulah gam (gam khas) pada bahagian tapak bulu mata palsu itu, elak guna gam terlalu banyak (sapu dengan Pencungkil gigi) gam terlalu banyak akan mencomotkan mata.


Langkah 5.....Lekatkan dengan betul. Semasa ingin melekatkan seeloknya tiup bulu mata palsu itu agar gam nya tidak terlalu liat. Lekatkanlah betul2 pada bahagian atas bulu mata asal anda.  Mata anda hendaklah dipejamkan sikit semasa proses melekatkan. Betulkanlah kedudukan bulu mata palsu tadi dengan mengunakan penyepit, tekan sikit agar bulu mata palsu betul2 melekat..biarkan 30 minit hingga gamnya betul2 kering




Langkah 6.....Sapulah mascara. Selepas gam kering sapulah mascara bertujuan agar bulu mata palsu dan bulu mata asal anda boleh terlekat bersama dan seragam warnanya.





Langkah 7.....Sapu eyeliner. Pilih eyeliner yang cair. Sapu bahagian garisan atas bulu mata palsu bertujuan bagi menutup kecacatan sembungan serta gam tidak kelihatan.






ok.. mudah kan 7 langkah saja, anda nampak berubah..jika anda teringin memakai contact lens, pakailah sebelum memakai bulu mata palsu ..satu lagi bulu mata kat bawa bolelah anda rapikan dangan mascara.





***kalau nak bole komen kat bawah***


***kalau suka bole klik iklan***




11 ulasan:

wanythyra. berkata...

Dtg cny ,Na mita t0long akk pkaikan bulu mata palsu laa
hehee .=)

MamaChia berkata...

bole..bolee..nak terbang ni.heheee....salam kenalan Wany.

AkmaFaizal berkata...

ok thanks for sharing. sblom ni susah betul nak pakai. nnt nk cuba gak. bg expert..hehe

k join contest ni nak.. http://www.akmarwati.com/2011/03/nama-baru-lucu-menarik.html

diyana berkata...

saya selama ni nak try pakai mesti tanggal balik..thanks bagi info...(^___^)

fatien ! berkata...

waa~ tips yg menarik :)

kakchik@ella berkata...

org pakaikan penah la. masa mekap nai gi diner aritu. pakai sendiri tak penah. hihi

MamaChia berkata...

AkmaFaizal-kongsi2 apa yg ditahu sja...iya bagi expert...

contest..jap saya jenguk ...

MamaChia berkata...

diyana-sama2 diyana..cuba lagi k, diyana pasti lebih cantik...
salam kenalan iya..

MamaChia berkata...

fatien..makasi fatien, bole cubalah pakai nanti.

MamaChia berkata...

kakchik@ella..salam kenalan
mudah saja pakai .mula2 tu memang susah tegetar2 tangan..kena biasakan.

Nurun berkata...

kalo akak buat tutorial secara amali mybe lg sng sy nk aplikasikn. heheh....tq!