Mereka dah jadi sahabatku,anda bila lagi?

SEMUA N3 YANG SAYA TULIS TIDAK ADA BERKAITAN LANGSUNG ATAU TIDAK LANGSUNG DENGAN YANG HIDUP MAUPUN YANG TELAH MENINGGAL.
SEMUA GAMBAR ATAS NAMA MAMACHIA ADALAH HAK MILIK PERSENDIRIAN TIDAK BOLEH DICOPY

Selasa, 15 Februari 2011

Bermalas-malasan....

-Hari ni cuti maulud nabi..saya dan hubby baring depan tv melayang katun bersama anak2..rasa nak tulis blog pula..tapi tak tau apa nak tulis..di pekan kecil cam Lahad Datu ni tak ada tempat nak pegi ..lainlah cam kat KL ada sogo, jasco pusat beli bela besar..kat cini adalah wisma..heheee..kata hubby cam tak bersyukur tul..masalhnya tak tau nak pegi mana..apalagi nak tangkap gambar..memeraplah aku kat rumah..ok juga mungkin bagus saya tulis blog sja..saya bukanya pandai tulis blog pun, cuma saya rasa seronok pula bila mula2 tulis blog..saya sebenarnya jenis yang kurang cakap ..kata ayah saya , saya jenis yang berat mulut, memendam perasaan . tapi semangat berkobar2..jadi suami lah jadi mangsa bila balik kerja untuk saya ceritakan apa saja yang ingin saya cerita..memandangkan dah ada blog...terasa puas..apapun yang saya  nak luah saya akan luahkan...biarlah berterabu..kadang2 kerana terlalu berkobar2 menaip pun tak batul. Masa remaja kata kawan untuk kita meluahkan perasaan kita kena ada diary tulislah apa saja kat diary tu ..pas tu siap ada kunci lagi..tapi sekejap saja tulis, beberapa muka surat pastu diary tah kemana...tapi kat blog yang bestnya kawan2 baca blog kita dan beri pandangan..kongsi2, tu yang rasa puas betul, masalh yang berat jadi ringan pas menulis blog...tu yang bersemangat nak tulis blog  ..mungkin c Red pun rasa cam gitu iya..tu yang bertahan sampai 5 thn...






KISAH IZAN



-Memandangkan tak ada apa nak buat ari ni, anak2 pun dah tidur..saya rasa nak berkongsi cerita tentang izan anak angkat kami...sebenarnya kami ambil izan kerana masa itu saya dan suami dah berkahwin hampir 5 tahun..tapi belum dikurniakn anak. Bayangkan tekanan yang kami lalui..tapi yang terasa tekanan sangat saya..tau saja lah mulut perempuan ni macam tempayan. bila dah berjumpa 'tulah kau tak nak beranak'..hei macam nak ku lumat2 mulut tu..sapalah tak mau anak..semua tu dari ketentuan Allah, kami rasa dah banyak kami berikhtiar,...banyaklah cemuahan yang saya terima dari orng yg mengaku kawan. dari keluarga terdekat lagilah..'bilalah kamu nia ada anak', malah ada yang perli dan sindir2 depan2 lagi..'kalo dah umur 35 thn jangan harap suda dapat anak' terlintas pula dalam fikiran aku sebb mak saya umur 55thn masi lagi ada adik saya (Ema)..mungkin masa  tu umur saya dah 36thn..jadi tu sindir2 maut lah tu..tu dari mulut keluarga juga. (orang ni. sekarang dah segan2 ngan saya ..tulah bukti kekuasaan allah)


-Kalo nak cakap tentang iktiar banyak juga iktiar yang kami buat..bila ingat2 sekarang, terasa ada juga yang syirik..kebanyakan yang melibatkan bomoh2 ni ..dari yang suru buat hidangan 3 hari berturut2 pas tu hantar kerumah bomoh tu di baca2 katanya , ada jga yang suru saya mandi jam 12 malam bila bulan purnama heheeee..kalu diingat masa mandi tu punyalah sejuk, ada lagi tu suruh cabut anak betik jantan dengan membelakang tuk dijadikan mandian kami...heheee cukuplah. Banyak lagi tapi cukuplah biarlah ia menjadi kenangan..tapi kami buat juga untuk mengambil hati orang tua yg mahu kami terus berusaha...pesan saya kepada yang tidak mempunyai anak jangan lah macam yang kami alami..rugi masa ,wang dan tenaga..apa salahnya buatlah cara moden, jumpa doktor..


-Cerita tentang jumpa doktor..di sinilah mulanya setelah 5 tahun kami berusaha tak menjadi..kami jumpa doktor di Lahad Datu ..setelah semua yang diminta kami buat..didapati yang ada masalh pada suami..kami dinasihatkan untuk berjumpa pakar di kota kinabalu..di sana didapati  kami berdua bermasalah..dan tidak ada harapan untuk memiliki anak..dan nasihat doktor agar kami balik bercuti, tenangkan fikiran dan cuba ambil anak angkat..katanya lagi yang ada juga doktor di KK yang menghadapi masalah cam kami  mengambil 3 orang anak angkat..bayangkan apa yang saya rasa saat tu rasanya cam langit kat kepala dah nak runtuh..nak berjalan pun rasa mcam nak rebah . fikiran saya  masa tu kosong..bila balik kerumah rasanya saya dah kurang bercakap dengan suami ,saya banyak melamun...setelah reda kami pun berbincang untuk mengambil anak angkat..


-Tapi ujian Allah ada hikmahnya setelah genap 10 tahun kahwin, sekarang kami dah miliki sepasang anak yang sempurna sifat dan sanggat comel (apapun caranya) adalah anak kandung kami sendiri. lelaki Eirfan 4thn dan  perempuan Aaleyah 3thn .walaupun agak lewat mendapat anak saya bersyukur dengan apa yang saya miliki sekarang...amin.


- Bukan tujuan saya ceritakan kisah izan ini tuk minta simpati atau nak cerita kelemahan..saya rasa ianya menjadi pengajaran kepada kami dan minta agar anda juga tidak mudah berputus asa..dan tuk kaum hawa yang hanya tahu mencari keburukan kaum sejenis tu, sedar2lah tuuu.....

Tiada ulasan: