Mereka dah jadi sahabatku,anda bila lagi?

SEMUA N3 YANG SAYA TULIS TIDAK ADA BERKAITAN LANGSUNG ATAU TIDAK LANGSUNG DENGAN YANG HIDUP MAUPUN YANG TELAH MENINGGAL.
SEMUA GAMBAR ATAS NAMA MAMACHIA ADALAH HAK MILIK PERSENDIRIAN TIDAK BOLEH DICOPY

Isnin, 1 Ogos 2011

RINDU JERITAN ITU...


Teringat dulu-dulu masa masih muda remaja, sedar juga aku tua bah..
masa bulan ramadhan bila time sahur anak2 belia kampung, mulalah memukul-mukul kompang, tin dan segala macam bunyi, keliling kampung sambil menjerit2 
saahurrr... saahurrr... saahurrr...... rindu pula Tan nak dengar sekali lagi..bila subuh saja adik2 lelaki Tan mula keluar rumah berkumpul dengan kawan2, berbagi bagi tugas
ada yang bawa lampu sulu, pelita yang lain bawa kompang dan tin. Kerna jeritan nilah tak perna lah terlajak tidur sampai tak sahur. 

 Tan duduk di rumah taman sekarang ni manalah ada benda cam tu, dengar salakan anjing jiran
adalah...rindunyaaa.. duduk kampung, 
kat kampung pun kurang sudah semangat hidupkan malam ramadhan tak macam dulu2.
 bila masa sahur bising dengar suara jiran tengah masak, sempat lagi bertanya kat jiran "masak apatuu?..."
meria macam hari siang..tapi duduk rumah taman ni senyap saja, kadang bertanya juga "jiran aku ni sudah bangun ka tidak?" 
jadi serbe salah nak jerit, anti apalah dikata jiran2 bangsa lain "bising saja orang nak tidur" 
Tan akui jauh beza keseronokan bulan ramadhan di kampung, apa lagi bila raya hei!! meriah betul..
napa pula aku teringat masa dulu2 ni..apa2 pun dimana saja kita
berada puasa mesti ditunaikan, jangan nak ponteng2 (yang popuan dikecualikan).

P/s: Pahala dilipat gandakan pada bulan Ramadhan..jadi buatlah pahala walau sikit. 


14 ulasan:

diana berkata...

zaman berubah..
gaya hidup pun berubah kan/?
pergaulan pun jadi terbatas..

ILA HonEyBuNNy berkata...

seronokkan kan suasana di kampung..;-)

salam ramadhan dan selamat berpuasa...;-)

LiLy @ MumMyQiStInA berkata...

mmg bezakan suasana dikg & dibandar..
rindu kat KG..lily dh tahun ke4 puasa dinegeri org..

sha a.s berkata...

wahhh...nostalgia betul tu kan kak...zaman skrg byk berubah....

rara pinkmafia berkata...

betul2.hehehe rara hari2 mangun sahur.ceeehhh padahal baru 2 hari puasa.

GreenJade berkata...

beza dulu & skarang kan kak tan.

tp kt certain2 kg still ada lg budaya kejut sahur ni sis..

tp mcm kita kt taman perumahan..mcm senyap sepi aje...

slmt bposa kak. ** huggsss*

merahitujambu berkata...

ZAMAN MAKIN BERUBAH..=)

SALAM RAMADHAN

Mamachia berkata...

Diana-iya betul tu, buat kita semakin jauh..nampa ja dekat heheheee.

Mamachia berkata...

ILA-apa2 pun kampung juga dalam ingatan.
selamat berpuasa juga ila.

Mamachia berkata...

LiLy-jumlah baik kampung LiLy, makan BURAS hehhee
dimana pun kita berada, mesti ceria meyambut ramadhan dan raya iya LiLy..

selamat bepuasa LiLy..

Mamachia berkata...

sha.as-iya sis jauh perbezaannya..kadang rindu jugakan..

selamat berpuasa..

Mamachia berkata...

rara-hehhee selamat berpuasa rara, mestiii bangun sahur, kalau tak ada kompang guna jam lonceng saja hehhee..

Mamachia berkata...

GreenJade-gitulah sis kita terpaksa hidup dlam suasana taman yg sunyi, tapi ramadhan tetap dijalankan. puasa dan amalan tetap di buatkan..

selamat berpuasa juga sis...

Mamachia berkata...

merahitujambu-iya perubahan itu kadang elok juga asal kita pandai menyesuaikan dengan keadaan kan..

salam ramadhan juga..dan selamat berpuasa..