Mereka dah jadi sahabatku,anda bila lagi?

SEMUA N3 YANG SAYA TULIS TIDAK ADA BERKAITAN LANGSUNG ATAU TIDAK LANGSUNG DENGAN YANG HIDUP MAUPUN YANG TELAH MENINGGAL.
SEMUA GAMBAR ATAS NAMA MAMACHIA ADALAH HAK MILIK PERSENDIRIAN TIDAK BOLEH DICOPY

Rabu, 3 Ogos 2011

NAK EIRFAN BELAJAR TARAWIH.




 


Tan nak bercerita sikit sempena bulan Ramadhan ni, saja nak kongsi sembahyang sunat tarawih..
tadi siang Tan terdengarlah satu ceramah kat radio tofiknya solat tarawih..
ada soalan bertanya tentang anak2 yang bising dan menganggu masa solat tarawih...
padahal baru ja kelmarin Tan bagi tahu c.hubby agar membawa Eirfan gi tarawih sama-sama..

sebenarnya Tan nak Eirfan berlajar tarawih..taklah pandai lagi Eirfan baru umur 4 tahun cuma Tan ingin dia rasa bagaimana suasana tarawih..seingat Tan masa dulu2(dulu2 lagi, tak habisa2) kat kampung,
asal masuk tarawih riuh masjid olah budak2..iman masjid tak marah pula, budak2 yang datang dikumpul bahagian lain dan dibiarkan sembahyang, cuma dibagi amaran agar tak bising..bole pula masa tu, memanglah kadang terdengar juga usikan suara sumbang bebudak ni bila  iman tu sembut aminnnnnn.....

tapi Tan suka berfikiran yang baik2 sahaja..maksud Tan ambil yang memberikan kebaikan, sudut2 yang baik..

maksud Tan biar anak2 berlajar menghormati masjid dan belajar mengenali solat berjemaah dan larangan berbuat bising di masjid..iyalah bila anak2 asyik ditegur jangan bising di masjid, lama2 mereka tahu yang masjid adalah tempat solat dan tidak bole bising..


juga contoh anak buah Tan sendiri baru berusia 2 tahun, bapanya selalu membawanya kemasjid masa solat jumaat, tu masjid kat kampung... sekarang usianya 3 tahun dia sudah pandai solat, walaupun tah apa yang dibaca tapi bolelah..mcm orang dewasa pula aku tengok..tak pula dia buat bising kat masjid.
ambil juga contoh kisah Ibnu Abbas yang masih kanak-kanak solat di sisi kanan Rasulullah.

Apa2 pun Tan haraf yang terbaik buat anak2 tapi kita tak bole paksah mereka juga.
apa pula pendapat anda tentang tajuk ni....



P/s : Ambil kesempatan mendidik anak2 masa bulan Ramadhan ni..



18 ulasan:

sha a.s berkata...

xpe kak tan, niat dah ade tu...da ckup bagus dah tu..insyaAllah

Cik Ecah berkata...

melentur buluh biarlah dr rebungnya kan kak :)
lame2 insyaAllah pandai la tu..

Alin Marlini berkata...

Anak Alin Qayyum thn lepas ikut Babah pegi terawih tapi kena tegur ngan org surau sb tak tau ddk diam..tapi alhamdulillah..thn ni pegi dia dah tahu adab2 di surau..

Pengalaman itu penting...

aTy _faRed~ berkata...

anak2 ni hatinyer lembut lagi.. kalau dari sekarang dah dididik..nanti satu mase tak ar die susah nak disuruh kan..:)

aimaniman berkata...

hero akak baru 2 taun x leh pi terawih lagi, kakak dah 4 taun setengah tp ikut mama jer semayang kat rumah... syok tengok budak2 suka sangat ada telekung, amik air semayang... nampak suci je..

cik aisha berkata...

dari kecik la nak ajakan supaya bila besar da terbiasa...tp org skang xska bdk2 dlm msjid sbb bsing katanya.xsemstinya kdg2 org dewasa lg bsing bgosip kt masjid...huhuu

merahitujambu berkata...

alahai..pandai nyaa anak mama chia ni...ajar dr kecik pergi masjid.

Amirah Adnan berkata...

betul tu kak.. dari kecik la kena ajar..:)

tp skang kemeriahan tak same mcm dulu2 kan..

Mamachia berkata...

sha a.s-makasih sis, ajar pelan2 kan. kita hanya merancang..harap dpt buat..

Mamachia berkata...

cik Ecah-iya anak2 ni semasa kecil senang diajar..bila besar..makin keras hehhee.
selamat berpuasa cik Ecah..

Mamachia berkata...

Alin-bestnya, mesti anak Alin rajin pegi masjid sekarang ni...araf dapat ikur jejak Alin.

Mamachia berkata...

aTy-betul tu..kadang orang cakap alah biar..anti pandailah dia...bagi kak kita kena ajar..

Mamachia berkata...

aimaniman-iya anak2 suka menggangu masa sembahyang tapi tak pah lama2 tau juga dorang adat sembahyangkan..

Mamachia berkata...

cik aisah-iyakah..apalah yang dorang goseptu...
biaslah budak2 suka tiru orng dewasa heheee.

Mamachia berkata...

merahitujambu-baru nak di ajar sis,tapi tulah kena juga patu arahan orng masjidkan..

Mamachia berkata...

Amirah-tak meraih juga tanpa suara2 keriangan budak2 kat masjid..

Mamachia berkata...

SELAMAT BERPUASA RAKAN2 DAN SELAMAT BERBUKA JUGA..DARI KAK SEKELUARGA..

nursakinah berkata...

selamat berpuasa....^^
semoga istiqamah kita semua..
Insya-Allah~