Mereka dah jadi sahabatku,anda bila lagi?

SEMUA N3 YANG SAYA TULIS TIDAK ADA BERKAITAN LANGSUNG ATAU TIDAK LANGSUNG DENGAN YANG HIDUP MAUPUN YANG TELAH MENINGGAL.
SEMUA GAMBAR ATAS NAMA MAMACHIA ADALAH HAK MILIK PERSENDIRIAN TIDAK BOLEH DICOPY

Isnin, 21 Mac 2011

PATUT PUN HANTARAN KAHWIN TINGGI.


Kenapa saya kata begitu? ini sebabnya baru2 ni cuti sekolah..kami dapat berapa jemputan kahwin kat dewan..kat dewan tauu.... orang sekarang tak mainlah kahwin kat rumah.
$
$
$ 

itu salah satu sebabnya kenapa hantaran kahwin sekarang ni paling rendah RM10,000. tupun masih tak cukup. Barulah aku faham mengapa kazen aku time kahwin ari tu mak dia minta hantaran RM25,000, terkejut beruk aku, mengalakan artis. Napa tak nya kawin kat masjid, pastu sanding kat rumah dan malam sanding lagi kat dewan .
$
$
$
dah lah tu jemput Datu2 dan YB. Sewa dewan tu nak kira meja tau..agak2 satu meja RM400, kalau yang ramai nak jemput naaa..belum lagi souvenir nak bagi kat tetamu yang datang..paling kurang pun 2 jenis  nak bagi,malu tau bagi souvenir murah kat Datu atau YB.
$
$
$
keluarga pengantin juga tak mahu kalah nak juga bergaya hari bersejarah tu..maka keluar lagi duit nak beli kain baju sedondong ngam dengan tema pengantin. Tempah mak andam lagi, baju pengantin lagi, pelamin lagi, kinopi lagi main2 RM3000 tau. Itu belum kira lagi kenduri kendara paling kurang pun RM4000. hei pening mak bapa dia..kalu kat cini ramai yang suka tempah kugiran (bend) untuk hiburkan tetamu yang datang. Setau saya satu hari upahnya RM1000.
$
$
$
ada satu lagi ni yang baru tapi harga servis pun punyalah mahal RM2000 tupun pakej konon, alasan banyak yang tempah..jurugambar atau fotografi..heheheee, kata pengantin nak abadikan kenangan..tapi yang pening mak bapanya juga selaku pengurus kewangan.
$
$
$
jadi lojiklah kalau mak bapa pengantin minta hantaran lebih dan bagi alasan harga barang semua dah naik.
dan yang
makin pening kepala
tentulah lelaki yang belum kahwin. 
$
$

25 ulasan:

CIK TOM berkata...

pergh 25k?mahalnya....tp kalo sggp ok je kot..kui3..


comel la pic header ^_^

Teenager Housemaid berkata...

sekarang semua pening kepala..
nak kahwin tercabut kepala bakal2 pengantin lelaki..
hoho~

MamaChia berkata...

CIK TOM..mahalkan 25k..bole beli sebuah keta.hehhee.tulah cinta punya pasal..

MamaChia berkata...

Teenager Housemaid-heheee..jangan pula hutang ngan along..bukan kepala saja tercabut, tangan dan kaki sekali..tercabut

Fatihah berkata...

Nampak nya kena berkerja keras lah lelaki yang nak berkahwin ni..

Azmie berkata...

sy SINGLE lagi.. awal2 mak da pesan supaya sediakan RM10 ribu klo nk kawen.. tu hantaran je tu x masuk duit belanja n dulang hantaran.. huhuu~~

HATYCIKNUURUL berkata...

wohh,25 ribu?,.mak aihh,.tp ptot la,sbb snding kt dwn,.skang dwn mhl,.kazen sy amik pakej hntrn,ptgrpher,pelamin,blik,kanopi n mekap!pakej semue tu 5 rbu,kire murh kot bg sy,.tu blom cmpur mknn lg,.ermm,.bile la nk kwen klu gni,erkk,.hehe,.

Obat Sakit 2011 berkata...

mahal sekaliii...

GreenJade berkata...

logik tuh..harga barang makin naik jek...

darah pon makin naikk jugak kans sis hahaha

MamaChia berkata...

Fatihah-kenalah kerja keras..demi cinta katakan..berkorban tak apa jangan terkorban sudah..
makasi datang cini..

MamaChia berkata...

Azmie-Betul itu pesan mak Azmie..kata orang bersedia sebelum kena.
simpan duit pun bukan setakat tuk kahwin saja.

MamaChia berkata...

HATYCIKNUURUL-heheeee....adeh! tak kahwin lah..
banyak sangat nak sedikan, kadang menyusahkan..

MamaChia berkata...

Obat sakit 2011-Iya mahal sekaliii, ongkos kawin di malasia.. bikin pusing kepala..takapa bapak kan ada obatnya.. gara2 cinta sanggup dong.

MamaChia berkata...

GreenJade-heheee..iya sis semua naik, bikin panas, gaji tak naik2..kalau naikpun tak ada kesan..kuasa beli makin kurang..penyakit darah tinggi makin naik, kos ubat juga naik...nasib baik kita kahwin awal, kos tak mahal mcm sekarang.

Mohd Hafifi berkata...

Iris berwarna biru seperti nilam..

Cantik.. =)

Patut la hantaran mahal, termasuk harga nilam sekali..

hee

queen aida berkata...

kawen mengalahkn artis..lps kawen ikatperut..hr2 mkn megi jerk hehe

mizzapple berkata...

mahal gila hantaran.
kawen mengalahkan artis. huhu

dunia maiza berkata...

sekarang ni memang hantaran mahal,,paling kurang pun 10k,klu xde jangan mimpi la nak kawin hehe..teringat zaman masa gatal nak kawin dulu hehe..5.5k je hantaran kita haha..

mamachia berkata...

queen aida-hantaran melampau kan.. c mak x terfikirkah yang dia bukan saja membebanka menantu juga anak nya dan mungkin kepada cucu2nya..kalau terpaksa berhutang untuk hantaran sebegitu..kalau c menantu tu kaya tak apa juga kan.

mamachia berkata...

M. Hafifi-wow..susah nak cari batu nilam biru..

mamachia berkata...

Mizzapple-iya bagi akak gila dan membunuh..apa tidaknya kalau c anak dan menantu terpaksa ikat perut..siankan..

mamachia berkata...

Dunia maiza-tulkan maiza, kalau tak ada rm 10,000. janganlah haraf nak kahwin..kalau zaman akak rm 5,000 dah kira banyak sdh..

mamachia berkata...

- Pernah juga dengar perbualan mak pengantin dengan tetamu yang datang. " napa mahal sangat minta "

-Jawab mak pengantin " tu bukan menantu pilihan aku "
ooo gitu rupanya..

mamachia berkata...

Ini lagi best mak penganti yang bijak dan gila glamer.

=Dia minta hantaran banyak (berpakat dengan anak d menantu) bila selesai majlis hantaran, duit tu dikembalikan..saja nak tunjuk yang dia dapat menantu kaya.

AngahSayang2314 berkata...

singgah sini 4llow